Here's the text accompanying this image, by Timothée Reyrolle:
Rotorless valve system!! Slik er utstyrt denne trombonen, første prototype av en idé født for noen år siden! Jeg har jo fått den overmodige lysten til å legge navnet mitt til den lange listen beskrevet de siste ukene. Historien vil si om jeg når de sveitsiske og amerikanske suksessene eller, mer sannsynlig, de mørke og glemt hjørnene av instrumentproduksjonen
Opprinnelig tanken var å bruke en bue som finnes allerede på trombona, stemmebøylen.
To påstander:
- med inaktiv ventil er boringen akkurat som ei straight trombone;
- bruk av ventilen legger kun to svake buer til.
Ikke noe mer, denne ventilen venter bare på flere nysgjerrige trombonisters meninger! Den har blitt prøvd av noen proffe og amatør trombonister, og validert som spennende!
Jeg valgte 88H-en for prototypen fordi den er den mest spilt her i Norge, men installasjonen av Rotorless-systemet er selvsagt mulig på hvilken trombone som helst. Flere 88H så vel som Bach 42B er planlagt i løpet av kommende året, og kansje en basstrombone prototype, hehe!
Kom og prøv den hos Viken Musikk, dere er hjertlig velkommen
///
Rotorless valve system !! Ainsi est équipé ce trombone, premier prototype d’une idée née il y a quelques années déjà ! J’ai donc eu l’envie présomptueuse d’ajouter mon nom à la longue liste décrite ces dernières semaines. L’histoire nous dira si j’atteins les succès suisse et américains ou, plus vraisemblablement, les recoins sombres et oubliés de la facture instrumentales
L’idée d’origine était d’utiliser une courbe déjà présente sur le trombone, la potence d’accord. Deux revendications :
- noix au repos la perce est exactement celle d’un trombone simple ;
- l’action de la noix n’ajoute que deux courbes douces.
Rien de plus, cette valve n’attend que les avis de plus de trombonistes curieux ! Elle a été essayé par déjà quelques trombonistes amateurs et pro’, et validée comme digne d’intérêt !
Le choix du 88H pour le prototype découle simplement du fait que c’est le plus joué ici en Norvège, mais l’installation du système Rotorless est bien sûr possible sur n’importe quel trombone. D’autres 88H ainsi que Bach 42B sont prévus dans l’année à venir, ainsi peut-être qu’un prototype de trombone basse, héhé !
Venez l’essayer chez Viken Musikk, vous êtes plus que bienvenus